Ustawienia dostępności strony

większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknij
Psycholog i pedagog

Pedagog szkolna


Bożena Błasiak

Poniedziałek 8.00-12.00


Wtorek 8.00-14.00


Środa 10.00-14.00


Czwartek 10.30-14.30


Piątek 9.00-13.00


Psycholog szkolna


mgr Agnieszka Księżarczyk

poniedziałek 8:00 - 12:00 (co 2 tygodnie godzina dostępności 12:00 - 13:00)


wtorek 11:30 - 15:30


środa 10:00 - 15:30


czwartek 7:30- 12:00


piątek 10:00 - 14:00

Artykuły dla Rodziców

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie na Ukrainie?


Jak już wszyscy wiemy wojna na Ukrainie stała się faktem. Sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów nie jest dla nas obojętna. I nie jest obojętna ona także dla dzieci. Dzieci wiedzą o tym co się dzieje na Ukrainie, wiedzą, że jest wojna, słyszą rozmowy dorosłych, oglądają też przekazy medialne i przeżywają to na swój sposób. Nie wszystko rozumieją i często gubią się w swoich przypuszczeniach, czy domysłach. Pewne jednak jest, że większość dzieci odczuwa lęk, bo nie do końca wiedzą, co się dzieje i jakie będą dla nich konsekwencje.

W szkole wojna na Ukrainie jest tematem od dwóch dni, najczęściej poruszanym przez uczniów wszystkich klas, od najmłodszych do najstarszych. Zdecydowana większość dzieci odczuwa lęk o przyszłość swoją i swoich najbliższych. Boją się, że wojna będzie też u nas, boją się, że ich rodzice (zwłaszcza służby mundurowe i medycy) zostaną powołani do walki czy służby podczas wojny, boją się, że wybuchnie elektrownia albo bomby spadną na Polskę. Niestety dzieci, nawet te najmłodsze, oglądają relacje telewizyjne z Ukrainy, a rodzice nie zawsze tłumaczą im, co się dzieje.

Dlatego Państwo jako Rodzice musicie być czujni, obserwować swoje dzieci, rozmawiać z nimi i odpowiadać na pytania. My w szkole również reagujemy i będziemy reagować na potrzeby dzieci i rozmawiać z nimi o tych smutnych wydarzeniach. Nie możemy udawać, że nic złego się nie dzieje.

Przesyłamy Państwu kilka linków, gdzie możecie znaleźć wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie na Ukrainie. Uważamy, że warto przygotować się do takich rozmów, abyśmy wszyscy mogli jak najlepiej wspierać dzieci. Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek pytania, wątpliwości, czy obawy to zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy dla Państwa.

Izabella Ziółkowska i Bożena Błasiak

Linki do artykułów, które warto przeczytać:

Konkretne wskazówki w punktach, na co zwrócić uwagę i jak rozmawiać z dziećmi:

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/

Psycholog wyjaśnia, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie bez wzbudzania paniki

https://dadhero.pl/289200,wojna-na-ukrainie-tak-porozmawiasz-o-nim-z-dzieckiem-bez-wzbudzania-paniki

Kolejna rozmowa z psycholożką - Anitą Janeczek-Romanowską. Tekst z portalu Hello Zdrowie.

https://www.hellozdrowie.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-strachu-przed-wojna-nie-chronmy-ich-w-bance-nic-sie-nie-dzieje-radzi-psycholozka/

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i przemocy – rozmowa z W.Eichelbergerem

https://miastodzieci.pl/czytelnia/mamo-tato-co-to-jest-wojna/

Wzmacniamy relacje z dzieckiem


Drodzy Rodzice,

codziennie jesteśmy bombardowani coraz to nowymi wiadomościami, które nieraz są pełne zatrważających informacji. Młodzi ludzie umierają zatruci alkoholem, dopalaczami czy narkotykami. Tragiczne w skutkach bywa cierpienie, spowodowane zrobieniem czegoś głupiego, co zostało nagrane, a film z takim nagraniem trafił do Internetu. Zdarza się też, że do tragedii prowadzą z pozoru błahe żarty, strach przed odtrąceniem, a zagrożenie pochodzi od rówieśników.

Ponadto, przedłużający się obecny czas pandemii i zdalne nauczanie naszych pociech w sposób istotny wpływa na ich samopoczucie, stan psychofizyczny, relacje rówieśnicze.

Nie usuniemy wszystkich zagrożeń ze świata naszych dzieci. Nie jest to możliwe. Możemy natomiast rozwijać mocne strony młodych ludzi. Działania te wpłyną na przygotowanie dzieci do życia w świecie pełnym zagrożeń, a tym samym pozytywnie zdeterminują w nich samych odporność na nie.

Zachęcamy Was do budowania relacji z dzieckiem od najmłodszych lat. To największa inwestycja w Waszym życiu. Żadne kółko zainteresowań, czy korepetycje nie dadzą tyle dobra co wspólnie spędzony czas, dobra interakcja z pociechą, oparta na bezwarunkowej miłości, bezpieczeństwie, zaufaniu.

Bezpieczna i trwała więź z rodzicem, to zdecydowanie większe szanse na tworzenie zdrowych i satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi.

Drodzy Rodzice, w załączniku poniżej przedstawiamy kilka wskazówek w celu budowania pozytywnych relacji.


Więcej informacji znajdą Państwo klikając TUTAJ.


Bezpieczeństwo w sieci. Wyniki badań ankiety rodziców i uczniów.


Ankieta została skierowana do uczniów klas IV - VIII w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu.Była ona anonimowa i przeprowadzana podczas lekcji zdalnych z informatyki. Formularz wypełniło 331 uczniów.

Poniżej przedstawiono analizę powyższych ankiet:

Wyniki ankiet

Bliżej siebie- dalej od używek

Być rodzicami nastolatka nie jest łatwo, jest wielkim wyzwaniem. Okres dorastania jest tak samo trudny dla rodziców, jak i dla dziecka.

Kiedy dziecko dorasta, zaczyna wtedy wymykać się spod kontroli, buntuje się, poszukuje nowych doświadczeń. W wielu przypadkach rodzice czują się bezradni, w dodatku odczuwają, iż są mniej ważni dla dziecka, niż jego rówieśnicy.

Wszyscy chcemy być dobrymi rodzicami i na ogół nie szczędzimy wysiłku, aby nasze dzieci były szczęśliwe. Staramy się, chcemy dla dziecka jak najlepiej, a mimo to zdarza się, że spotykają nas rozczarowania, a dziecko sprawia kłopoty.

Rozmowa z dzieckiem jest najlepszą formą czuwania nad jego rozwojem. Zdobycie zaufania rodzica u dziecka pozwala lepiej poznać jego świat, oczekiwania, marzenia, ale też różnorodne problemy.
Nie bójmy się rozmawiać z dzieckiem także na trudne tematy. Wdrażanie dziecka do asertywnych zachowań. Uczenie go sztuki mówienie nie, odpowiedniej reakcji na złe bodźce ze strony współczesnego świata, pozytywnie wpłynie na jego zachowanie wobec proponowanych dla niego używek.

Niezwykle ważna jest dobra relacja rodzic- dziecko. To rodzina daje młodej osobie poczucie bezpieczeństwa, to w niej uczy się ona doświadczeń życiowych, odwzorowuje zachowania.

Więcej informacji znajdą Państwo klikając TUTAJ.