Z mojego punktu widzenia, jako pedagoga, nauka w klasie integracyjnej przynosi korzyści, zarówno uczniom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym. Klasa integracyjna to wyjątkowy zespół, w którym uczą się dzieci zdrowe oraz niepełnosprawne. Wspomniane oddziały klasowe są małe, co już jest wielkim atutem. Uczęszcza do nich od 15 do 20 uczniów, z czego od 3 do 5 posiada orzeczenie dotyczące kształcenia specjalnego, wydane przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną. Na ogół są to uczniowie z różnymi typami niepełnosprawności. W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli – prowadzący i wspomagający. Ten drugi dostosowuje metody i formy pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciel wspomagający, czuwa także nad tym, aby uczniowie z deficytami nie zaburzali toku lekcji i nie utrudniali w ten sposób nauki uczniom zdrowym. Z takiego układu korzystają wszyscy uczniowie, ponieważ nauczyciel jest w stanie poświęcić im więcej czasu. W szkole integracyjnej pracują specjaliści, np.: logopeda, fizjoterapeuta, psycholog, którzy zajmują się uczniami niepełnosprawnymi, ale obserwują także pozostałe dzieci, przez co mogą w porę uchwycić pierwsze oznaki problemów u każdego ucznia. Poziom nauczania jest taki sam jak w innych oddziałach równoległych, realizowana jest ta sam podstawa programowa oraz liczba godzin dydaktycznych, przewidzianych dla danego poziomu. Uczniowie korzystają z obowiązujących w szkole podręczników. W trakcie zajęć wszyscy realizują ten sam temat lekcji, ale w stopniu zależnym od możliwości intelektualnych. Rozliczanie z postępów w nauce odbywa się według ogólnie przyjętych zasad. Zatem dzieci zdrowe mają takie same, a nawet większe szanse na osiągnięcie wysokich wyników w nauce, jak ich koledzy z klas ogólnodostępnych. Trzeba podkreślić, że klasa integracyjna posiada również inne zalety, korzystne dla całego zespołu. Dzieci są dla siebie wsparciem, zdrowi uczniowie często pomagają swoim niepełnosprawnym kolegom i koleżankom, wspólnie pokonują trudności. Codzienne przebywanie w towarzystwie niepełnosprawnych rówieśników sprawia, że dzieci pełnosprawne stają się bardziej wrażliwe, wyrozumiałe i otwarte na drugiego człowieka, bez względu na jego wygląd fizyczny czy możliwości intelektualne. W większości traktują „innych” z godnością. Uczniowie wychowywani w szacunku do osób z deficytami, stają się empatycznymi i tolerancyjnymi młodymi ludźmi. Z kolei dla uczniów z niepełnosprawnością uczęszczanie do klasy integracyjnej, pozytywnie wpływa na rozwój społeczny oraz emocjonalny. Dzieci nawiązują przyjaźnie, pokonują słabości i odkrywają swoje możliwości. Oddział integracyjny uczy funkcjonowania w społeczeństwie. Uczniowie z deficytami przestają czuć się gorszymi od zdrowych rówieśników, stają się bardziej pewni siebie i zmotywowani do pracy. W szkole integracyjnej uczniowie zdrowi i niepełnosprawni mogą razem działać w wolontariacie, harcerstwie i uczestniczyć w wielu zajęciach dodatkowych, wspomagających rozwój fizyczny, intelektualny oraz rozwijających zainteresowania. Nie ma wątpliwości, że funkcjonowanie opisywanych klas wpisuje się w politykę cywilizowanego świata, który pochyla się nad osobami z różnorakimi niepełnosprawnościami i stara się włączać je, jak najbardziej się da, w życie społeczeństwa.
Lekcja odrobiona w tym zakresie w szkole musi zaprocentować w dorosłym życiu, każdego z podopiecznych takiego zespołu, będąc dodatkową umiejętnością społeczną. Drodzy Rodzice, nie bójcie się umieszczać swych pociech w klasach integracyjnych. Ja jestem zdecydowanie na TAK!
Pedagog szkolny