Ustawienia dostępności strony

większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknij

Wyniki Dyktanda Niepodległościowego

Wyniki Dyktanda Niepodległościowego

W dniu 29 września 2022 r. o godzinie 13.00 przeprowadzono w SP nr 4 w Andrychowie etap szkolny X Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii”. Wzięło w nim udział 53 uczniów. Klasy 4-6 pisały dyktando o wierszu „Rota” Marii Konopnickiej, a klasy 7- 8 o „Niepodległej edukacji”.

W poziomie klas 4 - 6 napisało dyktando 23 uczniów. Najlepsze wyniki uzyskali:


  1. Wojciech Rusinek, 5c (opiekun Alicja Kania) - 83,5 pkt.

  2. Emilia Sordyl - Kuś, 5c (opiekun Alicja Kania) - 80,5 pkt.

  3. Amelia Susfał, 6b (opiekun Ewa Kurek) - 80 pkt.


W poziomie klas 7 - 8 napisało dyktando 30 uczniów. Najlepsze wyniki uzyskali:

  1. Jakub Rusinek, 8c (opiekun Alicja Kania)) - 92,5 pkt.

  2. Hanna Stawowy, 8g (opiekun Alicja Kania) - 81,5 pkt.

  3. Aleksandra Żyła, 8e (opiekun Marta Paczyńska) - 78,5 pkt.


Najlepsze prace (z wynikami powyżej 74 pkt.) zostały wysłane do Siedziby Małopolskiej Komisji Konkursowej X Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii”, gdzie 19 października br. rozstrzygnie się, czy ktoś zakwalifikował się do wyższego etapu wojewódzkiego.

Organizatorami konkursu X Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” są Fundacja „Zawsze Warto” i Stowarzyszenie Polonistów przy Wydziale Polonistyki UJ. Rywalizacja w Dyktandzie Niepodległościowym to nie tylko sprawdzian znajomości języka ojczystego, ale też okazja, by przywołać pamięć o najważniejszych postaciach i wydarzeniach współczesnej historii Polski (po roku 1918). Jest wreszcie Dyktando Niepodległościowe szczególną, aktywną formą wspólnych obchodów Święta Niepodległości przez społeczność szkolną.

W jubileuszowej X edycji Dyktanda uczestnikami projektu były szkoły i uczniowie z województw: dolnośląskiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego, pomorskiego oraz liczna grupa szkół polskich za granicą (z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii i Mołdawii).



Tekst dyktanda dla uczniów klas IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Wielki „mały wiersz”


Czy wiecie, dlaczego Stefek Burczymucha okazał się tchórzem albo

jak krasnoludki pomogły sierotce Marysi odzyskać gąski? Jeśli nie,

zapytajcie dziadków, bo dla nich utwory Marii Konopnickiej były

szkolnymi lekturami. Ta poetka jest też autorką szczególnego wiersza

zatytułowanego „Rota”, który od ponad wieku znają starsi i młodsi Polacy.

Dedykowała ów utwór walczącym z germanizacją mieszkańcom

zaboru pruskiego. W 1910 r. do słów „Roty” skomponował muzykę Feliks

Nowowiejski. Pieśń zaśpiewali polscy chórzyści dla tysięcy rodaków ze

wszystkich trzech zaborów podczas uroczystości odsłonięcia pomnika

Grunwaldzkiego w Krakowie. Szybko trafiła pod wiejskie strzechy.

Upodobali ją sobie harcerze, znana była wśród Polonii.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę patriotyczna służba

„małego wiersza”, jak nazwała „Rotę” autorka, trwała nadal. Często

przekształcano tekst Konopnickiej, aby dopasować go do bieżącej sytuacji.

Mieli swoją wersję „Roty” obrońcy Lwowa, powstańcy śląscy

i wielkopolscy oraz uczestnicy wojny polsko-bolszewickiej.

Szczególnej wymowy pieśń nabrała w latach drugiej wojny

światowej. Towarzyszyła polskim żołnierzom na wszystkich frontach,

Polakom wywożonym na Syberię oraz młodzieży uczącej się na tajnych

kompletach. Rozbrzmiewała też w ważnych momentach najnowszej

historii, m.in. wśród strajkujących robotników w Gdańsku w 1980 r.

„Rota” stała się niemal drugim hymnem narodowym, a kolejne

pokolenia darzą Marię Konopnicką nieprzemijającym szacunkiem. Na jej

grobie, znajdującym się na cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie, wciąż

składane są świeże kwiaty.



Tekst dyktanda dla uczniów klas VII-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Niepodległa edukacja


W historii walki o niepodległość znane są zasługi odważnych żołnierzy

i charyzmatycznych dowódców, lecz rzadko docenia się ludzi, którzy ukształtowali

ich umysły i charaktery. Właśnie dlatego warto by przypomnieć patriotyczną

działalność polskich nauczycieli.

Już w XIX w. wobec wzmożonej rusyfikacji nauczyciele rozpoczęli tajne

nauczanie, jednakże szczególnym bohaterstwem wykazali się przede wszystkim

w czasie okupacji hitlerowskiej.

Politykę edukacyjną III Rzeszy na okupowanych terenach najlepiej obrazują

słowa Himmlera – architekta Holocaustu i współpracownika Hitlera: „Nieniemiecka

ludność Wschodu nie może mieć żadnej wyższej szkoły ponad czteroklasową szkołę

powszechną”. To butne żądanie nie powstrzymało jednak nauczycieli, którzy

z narażeniem życia samorzutnie organizowali nielegalne nauczanie nazywane

tajnymi kompletami. Uczniowie rzetelnie uczęszczali na lekcje, które odbywały się

w prywatnych mieszkaniach. Raz po raz musiano stosować kamuflaż, toteż po

ostrzeżeniu o możliwości rewizji udawano, że są to lekcje niemieckiego bądź

spotkania towarzyskie.

Wyrazem hołdu dla działalności nauczycieli jest bezsprzecznie pomnik

na warszawskim Powiślu. Monument przedstawia rozłożony zeszyt ze znakiem

Polski Walczącej. W lewej karcie wykuto otwór symbolizujący okno, ponieważ

odpowiednie ułożenie firanki czy kwiatka było sygnałem dla uczniów, że można

bezpiecznie przyjść na zajęcia. A przecież podczas II wojny światowej okupantem

był zarówno żołnierz ze swastyką, jak i radziecki enkawudzista. Kolejna władza

również dążyła do zniszczenia rodzimej oświaty.

W czasach PRL-u nauczyciele odgrywali nie mniej ważną rolę, gdyż trzeba

było stawić opór fałszowaniu historii. Na próżno wówczas w podręcznikach

szkolnych szukać by informacji o zbrodni w Katyniu, za to wyolbrzymiano rolę

Armii Czerwonej w pokonaniu hitlerowskiego najeźdźcy. Wielu cichych bohaterów

na co dzień podczas lekcji wykonywało żmudną pracę ukazywania prawdy

na przekór oficjalnej propagandzie. Mimo to wciąż niewystarczająco doceniamy

wkład nauczycieli w odzyskanie i utrzymanie polskiej niepodległości.